неделя, 29 март 2020 г.

Как да работам от къщи? | Zen

Втора седмица под карантина в условията на извънредно положение! И това ако не е нестандартна ситуация. Едно от най-необичайните неща за мен в тази нова реалност е работата от къщи. Винаги съм работила в офис и съм се определяла като офис-тип. Обичам да се наглася сутрин, да работа в офис с колеги, да общувам лице в лице. Разбира се, работата ми често ме поставя в ситуация да работя от къщи, от хотел или от летище, но това винаги е било нещо временно.

След първите няколко дни на работа в къщи забелязах интересни аномалии. Заболя ме кръста, защото използвам стол от кухненската маса. Очите ми се умориха да се взират в малкия екран на лаптопа. Дразнителите у дома се оказаха много повече от тези в един офис. Имам късмет да работя за компания, която се погрижи за някои от тези неудобства като например ни осигури монитори. За останалото обаче трябва да се погрижим сами.



Ето и няколко идеи как да организираме работата от къщи, така че да сме продуктивни без да й позволим да ни завладее, на база личния ми опит от последните две седмици:

1. Определете си работно време

Започнете и сложете край на работата в обичайното си време. Заедно с това, сега е момента да се възползвате от свободата – вие знаете най-добре кога сте продуктивни и кога не. Аз например започвам работа обичайно в 9 ч. като пътуването до офиса ми отнема час. В новата ситуация се оказах с 1 час бонус и го разпределих за две неща, които съм си определила за приоритет – 30 мин. повече сън и 30 мин. повече движение. Определете си момент, в който затваряте компютъра и слагате край на работата.

2. Определете си място за работа

Изкушението да работите от леглото или от дивана е голямо, но не се поддавайте, защото така работата ще завладее цялото ви пространство. Ако нямате стая, определена за офис или дори работен кът с бюро, определете си пространство в къщата, къде ще работите и където ще почивате. За мен леглото и дивана са зони, забранени за работа. Така когато си почивам вечер, нищо не ми напомня за нея. Местата за работа са кухненската маса и бар-плота, където използвам да работя права от време на време.



3. Овладейте дразнителите

Винаги съм смятала, че работата в отворени пространства, е изпълнена с дразнители. Оказа се, че работата в къщи (дори когато няма други обитатели да пречат) е пълна с друг вид дразнители – хладилник, хубаво кафе на ръка разстояние, телевизор, слънцето навън, приятелите, които те проверяват как оцеляваш в карантина, домашните задачи. И тук е важно да си наложите самоконтрол. Избягвайте твърде много кафе – аз лично не мога без сутрешната си доза, но следобед го замених с чай или фреш. Откакто живея в чужбина се научих да не гледам много телевизия, но ако за вас е навик, пускайте телевизора само когато си почивате. Най-голямо е изкушението да си похапвате постоянно. Моят подход е да се придържам към режим. И пийте повече вода!

 

4. Общувайте повече от обикновено

Разстоянието ражда много мейли. А условията на извънредно положение, в което всеки живее в своята нова реалност с всички нови предизвикателства и страхове, могат да накарат мейлите да звучат гадно. Начина да сверите часовника си и да добавите човешко и лично присъствие е да придружавате писмата с разговор или видео-чат. Скоро колега ми звънна по скайп с думите “Ти не си създадена да работиш скрита у дома. Хората трябва да виждат усмивката ти, затова се обаждам поне да я чуя в гласа ти”. Най-хубавото нещо, което съм чувала скоро и доказващо теорията ми. Когато си юрист и пишеш на хората какво не могат да правят, това ги вбесява. Ако намериш начин да им го кажеш с усмивка, поне са склонни да го обмислят;) Познато ли ви е?

5. Не забравяйте да се движите

Вкъщи всичко е на една ръка разстояние, затова е много важно да си наложите да се движите. Най-добре е да започнете още от сутринта – малко йога, пилатес или просто разтягане. Кажете си, че когато говорите по телефона, ще ставате и ще ходите. А когато слушате презентация, ще го правите прави. Ако имате обръч или въже за скачане, време е да ги извадите от шкафа и да ги поканите отново в живата си. Аз нямам, но открих чудесни стълби, които са новия ми тренажор;)

 

6. Правете си почивки

Работата на тихо и без никой да идва до бюрото да те пита нещо се оказва доста обсебваща. Правете си почивки. В Швейцария още сме привилегировани с това, че можем да излизаме, стига да спазваме социална дистанция (повече от 5 човека не могат да се събират навън). Моята обедна почивка е посветена на бърза разходка до езерото – така си правя крачките за деня, поемам дозата си чист въздух и витамин Д, и близо до водата си успокоявам душата, че и това ще мине!

 

За финал трябва да направя важното уточнение, че не всичко това е възможно, ако съжителствате с деца:)

Автор: Елица Лозанова I Снимки eLights photography I Публикувано в Life Tasting Blog

Последвайте ни във Facebook и в Instagram


Няма коментари:

Публикуване на коментар