събота, 4 октомври 2014 г.

Цветелина | People



Представяме ви Цветелина, която заедно със сестра си Албена, стоят зад nvision travel - туристическа агенция за обиколни пътувания в България и на Балканите. Наскоро фирмата отпразнува 6 години от основаването си.

За началото: Казват, че 3-4 години е времето, което един служител може да бъде пълноценен на дадена позиция и след това е нужна промяна. Аз бях стигнала до момента, в който усетих, че всичко в работата ми е рутинно и допускам грешки дори в най-елементарните задачи за деня, изгубих мотивация. В този момент получих предложение от мой приятел да създадем собствена туристическа агенция (nvision travel), което приех. Регистрацията на фирмата излезе на 15.08.2008г. – Голяма Богородица, което приехме за щастлива случайност.

За вдъхновението: Не беше трудно да реша с какво да се занимавам, знаех какво искам и какво правя най-добре. Цял живот все нещо организирам, това съм учила и работила 5 години преди да се отделя и започна собствен бизнес. Но искахме да предложим по-лично отношение към всеки клиент и да разработим пътувания предимно за индивидуални туристи и малки групи. Искахме да избягаме от масовия туризъм.

За увереността: Началото беше много трудно, около мен имаше хора, които ме спираха, други ме подкрепяха, но моята вътрешна увереност беше най-силна. Вярата ме крепи и до днес. Вярата в себе си, в това, което върша и обичам, че целият този труд и жертви ще даде резултат и ще зарадваме клиентите си, ще запомнят България с добро и пак ще се върнат или ще разкажат на свои приятели и те ще дойдат. Увереност след време ми даде и все още дава радостта и благодарността в очите на клиентите от преживяването, което сме им предоставили.

За коментарите: Имаше хора, които искаха да ме откажат с доводи, че времената са трудни, по-добре си стой и получавай твърдата и сигурна заплата, имай си свободното време и не се мъчи с нов бизнес. Аз започнах от 0-та и се гордея, че въпреки риска и трудните времена успях да намеря своята ниша и свои клиенти. Много се допитвах, събирах мнения, но вътрешно си бях решила и не виждах друга опция пред себе си. Просто търсех подкрепа, беше ми нужно и друг да повярва в мен. Други пък се радваха и виждах в очите им, че и те биха искали да имат тази смелост да го направят. Искаш ли, трябва да се опита, за да не си кажеш след време „ами ако...“. Трябва да слушаме вътрешния си глас.

За трудноститеТрудности много и най-различни. Основните бяха да не изгубя мотивация и ентусиазъм дори и в най-трудните моменти. В нашата сфера са нужни няколко години работа и инвестиции, за да може да се завърти системата и да започне фирмата сама да се издържа. Тези първи години са много трудни да продължиш въпреки всичко. Да държиш разходите си минимални и да намираш средства за иновации. Дори работих на 2 места за известно време. Благодаря на семейството и приятелите си за подкрепата. 

За съмишлениците: Никой не е застрахован, че няма да допусне грешка. Разбрах, че да намериш точния човек за съдружник също е трудно и в един момент решихме да се разделим и продължих сама. Когато наемаш хора трябва да не забравяш, че те са различни и от едно интервю е трудно да добиеш пълна представа за човека. С годините натрупах опит и сега мога да преценя, кои хора са от моятакръвна група. Радвам се, че в момента екипът ни е съставен само от ентусиасти и хора, обичащи да работят в туризма. Всички си харесваме работата и това ни зарежда. Фирмата ни е семейна и се радвам, че успях да привлека сестра ми да се включи на 100%. 

За новаторството: Първи за България разработихме т.н. комунистически турове (www.bulgaria-communismtours.com) – носталгични пътувания, показващи живота в близкото минало, без да има политическа нотка в тях. Много хора го приеха с насмешка, други се зарадваха, а днес 5 години по-късно, това е тема дори на формати като Биг Брадър. Другото, с което сме различни е, че ние не стоим само в офиса зад компютъра, ние пътуваме и придружаваме групите си, което ни позволява да събираме нови идеи и да получаваме бързо обратно мнение за работата си.

За успеха: Ключово за успеха е да имаш поглед над всичко, което се случва във фирмата и да си информиран за новостите в бранша. Да контролираш разходите и да инвестираш правилно, за да може да оцелееш в началото докато колелото се завърти. Да не те е страх да бъркаш и да променяш посоката спрямо изискванията на пазара. Въпреки трудностите да не се отказваш и да се придържаш към целта. Да мотивираш екипа и да го задържиш. Да помниш, че клиентът срещу теб е човек и всеки доволен клиент води след себе си нови такива. И не на последно място да не спираш да вярваш и обичаш работата си. Ако това се случи, просто трябва да я смениш.

За балансаНяма да ви изненадам като кажа, че зареждам батериите си с пътуване. J И работата, и свободното ми време се върти около това. Пътувания, разходки сред природата, спорт макар и рядко, срещи с приятели на по чаша вино. Последното, което много ме зареди беше скок с парашут от 3,500 м.

За уроците: За разлика от чужбина, където пазарите са големи, тук, за да оцелееш трябва да правиш всичко и да не връщаш клиенти. Много е трудно да се профилираш, първоначалната идея често се променя в хода на работа. Другият урок е, че до голяма степен пазарът определя предлагането. Понякога продукти, които лично на мен много ми харесват, не се продават добре, други, които не ми хващат окото обаче са успешни. Разбира се това не означава да не измисляме и въвеждаме новости.

За бъдещето: Искаме да започнем да прилагаме опита си в изготвянето на екскурзии и за български клиенти. Искаме да разширим дейността си не само да посрещаме чужденци в България и на Балканите, но и да увеличим клиентите си тук в страната. За целта се местим в нов офис и подготвяме нов уебсайт. Ще се радвам да пътувате с нас. J

Можете да разгледате сайта на nvision travel тук, както и на страницата им във Facebook
    Снимки: личен архив I Публикувано в Life Tasting Blog

    Няма коментари:

    Публикуване на коментар